Social media Tip 1: Van CV naar digitale reputatie

 

 

Wat is het verschil tussen uw cv en uw LinkedIn profiel? Voor sommige mensen, zijn die twee vrijwel identiek. 

Op allebei staan lijsten met werkervaring, carrière prestaties, opmerkelijke projecten en misschien een paar leuke weetjes. Misschien is er op uw LinkedIn-pagina een foto, maar anders, ze zijn gelijk.

Maar er is een klein probleem met deze aanpak. Uw LinkedIn-profiel is niet een online CV.

Mijn eerste pijler van sociale verkoop verplaatst  "van CV naar digitale reputatie," en het vereist hierbij om naar uw sociale profielen te kijken vanuit de ogen van de klant waarvan u probeert om hun vertrouwen te verdienen. 

Als u opschept over uw quotum van verpletterende vaardigheden of alleen uw werkervaring aanbiedt, is dat niet interessant of aantrekkelijk voor potentiële klanten.

Optimaliseren voor uw kopers en klanten, niet recruiters. U hebt al uw droom baan, toch? Nou, nu moet u het zien zo te houden.

Mensen kopen van mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen. U moet uw persoonlijke merk opbouwen - online en offline - om uw klanten te bedienen, en hun doorverwijzing verdienen.

Wat betekent dit in praktische zin? Vernieuw uw profielen voor sociale verkoop met deze tips.

 

Plaats een [professionele] foto.

Uw profiel heeft veel meer kans om te worden bekeken met een foto dan als u dat niet hebt. Dus terwijl een professionele foto ideaal is, een foto in het algemeen is een must have. De professionele kneepjes komen in het spel wanneer een koper uw profiel controleert om te bepalen of ze u graag willen terugbellen, op uw e-mail reageren, of uw vergaderverzoek aanvaarden. Als u niet serieus kijkt, zijn ze niet van plan om u serieus te nemen. Blijf niet zo’n kaal LinkedIn silhouet of Twitter eihoofdje. Plaats hier een foto.

 

Schrijf een levendige kop (≠ je titel).

Uw LinkedIn titel is een kans om u aan mensen te verkopen en uw waarde over te brengen. "Vertegenwoordiger bij [bedrijf]" is hem niet. 

Schrijf een zin met werkwoorden, in de trant van "bedrijven helpen met het transformeren van hun IT-landschap" of "de perfecte mix bepalen van vooropgestelde online beschikbare software." Steekwoorden van vormen van dienstverlening werken ook.

Dit geldt ook voor Twitter. Wat zegt uw Twitter profiel over u tegen uw kopers en klanten? Uw profiel is doorzoekbaar, dus zet uw marketing hoed op en in minder dan 140 tekens wekt u de essentie van je persoonlijkheid en interesses. Het is ook een van de belangrijkste factoren waarbij mensen beslissen om u te volgen, dus het moet weerspiegelen wie u bent en wat u te bieden hebt - niet uw quotum met verpletterende mogelijkheden.

 

Zorg voor een aangepaste LinkedIn URL.

Ieders standaard LinkedIn URL eindigt met een gigantische, zinloze reeks cijfers en letters, en dat is niet iets wat u op uw visitekaartje zou drukken. Maar uw LinkedIn URL is iets wat u zou moeten hebben op uw visitekaartje - dus neem de tijd om de link www.linkedin.com/in/yourname aan te passen. U zou iets creatiever moeten zijn als u een vaakvoorkomende naam hebt, maar het is de moeite waard.

 

Uw samenvatting is geen vrije CV ruimte.

De werkervaring geeft al uw werkopdrachten weer, dus niet nodig om dit opnieuw te doen in de samenvatting. Gebruik in plaats daarvan uw samenvatting om lezers te vertellen waar u gepassioneerd over bent, wat u motiveert, en waar u voor staat. En schrijf het in uw eigen woorden - als u een leuk persoon bent, laat dat door te stromen in uw woorden. Gebruik nooit de derde persoon; alleen de ik-vorm, alstublieft.

 

Geef (en krijg) LinkedIn aanbevelingen.

Persoonlijke LinkedIn aanbevelingen vestigen geloofwaardigheid en verdient u vertrouwen mee, maar ze zijn niet iets wat u kunt controleren. Ik vind dat het schrijven van aanbevelingen voor anderen (zie dit artikel voor tips) een goede manier is om er zelf meer te krijgen.

Koppel uw Twitter profiel aan je LinkedIn profiel en vice versa.

Als u Twitter zakelijk gebruikt, begrijp ik het toevoegen van uw bedrijfswebsite aan uw profiel, maar ik zal het niet aanraden. Stel dat een potentiële klant spontaan tegen u aan botst op Twitter dankzij een koele tweet die u gestuurd hebt. Maak het hen dan gemakkelijk door meer te weten te komen over u en vermeld uw LinkedIn URL net als uw website.

Het omgekeerde geldt ook - voeg uw Twitter profiel toe aan uw LinkedIn-profiel om u gemakkelijk te volgen.

 

Zet visueel aantrekkelijke content op uw profielen.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden, en ik ben een grote fan van video's en statistieken. Plaats inhoud die visueel aantrekkelijk is, emotioneel boeiend, en bovenal,  menselijk.

Mensen willen verbinden en werken met mensen. Uw CV is een statisch document, maar uw digitale reputatie moet boeiend, persoonlijk en dynamisch zijn.

Het plaatsen van een film of PowerPoint geeft een mooi levendig beeld.