Belboost nut of noodzaak?

 

Een belboost, ook wel genoemd een “Salesboost” of “cold calling” is dit nuttig of noodzakelijk voor de commerciële organisatie? Omzet is de doelstelling, contacten intensiveren de oplossing. Als je doet wat je deed, zal je krijgen wat je kreeg! En dat is niet genoeg in de huidige tijd. 

 

NUT?

Als verkoopverantwoordelijke hebben een ongebreidelde honger naar omzet. Zeker in het begin van het jaar als de omzet teller weer op nul begint. De oplossing wordt gezocht in harder weken bij de bestaande klanten. Ook wordt het middel prijsactie te pas en te onpas gebruikt.  

De bezoekfrequentie wordt verhoogd om extra omzet te halen. Het zoeken naar nieuwe klanten wordt nog wel eens vergeten. Door jaren op dezelfde manier te kijken naar het klantenbestand heeft men oogkleppen op gekregen die geen volledig beeld meer geven van de verkoop en omzetkansen.

 

Het nut van de belboost is dat je weer opnieuw naar je klanten en prospects moeten kijken. Door de analyse van het huidige klanten bestand en de mogelijke prospects krijgen we een mooie lijst met te bellen klanten.  In de cold calling belboost is het van het grootste belang op de juiste manier te bellen. 

 

De belboost is een echte team activiteit. In een zo hoog mogelijk ritme worden afspraken gemaakt om bij de klanten aan tafel te komen en omzet te realiseren. Dit doet een ieder voor zichzelf zonder onderbreking van andere afleidende activiteiten.

Het uiteindelijke doel is het maken van een afspraak. 

Ook hier geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Zo moet de bellijst volledig en actueel zijn en is er een goed belscript aanwezig. Ook een goede elevator pitch is van groot belang. 

We gaan starten. Het eerste telefoongesprek loopt misschien nog wat stroef en tweede is moeilijk maar als we in een hoog tempo doorgaan met bellen dan komt de eerste afspraak over het algemeen binnen het eerste uur. 

Deze afspraak gaan we vieren door hem groot op het bord te zetten. Succes is namelijk de belangrijkste drijfveer om door te gaan. 

De eerste pauze, het moment van de eerste evaluatie. Wat hebben we goed gedaan en wat kan er beter. Met de verbeter punten scherp op het netvlies starten we de tweede ronde. In een gemiddeld team van 8 medewerkers heeft iedereen na de tweede ronde zijn eerste successen. Er staan voor iedereen afspraken op het bord en de doelstellingen worden  naar boven bijgesteld. 

Lunch tijd, iedereen heeft tijd voor het vullen van zijn maag en het doen van de noodzakelijke zaken die in de morgen zijn blijven liggen.

Omdat je nooit een tweede kans krijgt om een eerste indruk te maken gaan we evalueren en alle verbeterpunten integreren in het belscript. De Sfeer is er een van competitie en succes. Elke verkoper wil winnen. 

Winnen is in dit geval meer afspraken maken dan de rest. Successen delen is echter ook een belangrijk element van deze dag, het is veel leuker met het team dan alleen.

We evalueren de  goede en de mindere gesprekken. Samen werken we aan het beste gesprek

 

Opstarten na de middag pauze met een volle maag maar alle terugbelnotities van de ochtend. De terugbelnotities helpen ons aan mooie afspraken. De lijst met afspraken op het bord groeit plotseling erg snel en de sfeer wordt positief. De deelnemers willen niet stoppen de spirit zit erin. We kappen de sessie voor een laatste pauze. 

In deze pauze vieren we de eerste successen zien we dat marktdruk werkt. Met 8 man afspraken te maken is succes halen.

 

 

Het laatste blok van de belboost start met het inzicht in de kanaalkeuze van de klant en laat zien dat bellen nog steeds midden in het aandachtsgebied staat van de klant.

Het bellen wordt vol energie opgepakt echter er komt steeds minder contact, er scoort nog een van de collega’s een mooie afspraak, de energie van deze afspraak geeft iedereen nog een keer de wil om te gaan knallen. We gaan met zijn allen voor een mooi einde en er komen nog een aantal afspraken op het bord.

 

We gaan evalueren met zijn allen en bekijken de resultaten, meer dan 5 afspraken per persoon is in een dag met veel energie een goede score, de verkopers gaan naar huis met een tas vol afspraken waar men de komende week de omzet uit gaat halen, omzet bij nieuwe klanten dus echt extra op het budget. De verkoop verantwoordelijke is tevreden en samen spreken ze af dit elke maand te gaan doen, conclusie nuttig is een belboost zeker!

 

Veel organisatie hebben op dit moment last van tegenvallende of teruglopende omzetten, verkoop verantwoordelijke zoeken naar de juiste weg om dit te keren.

Met zij allen een belboost plannen zoals hierboven beschreven kan vaak rekenen op veel tegenstand bij de mensen maar ook bij de verkoop verantwoordelijke zelf. De verkoop verantwoordelijk vraagt zich af of hij zelf mee moet doen. De medewerkers vragen zich af wat het nut is om met de collega’s samen te bellen, dat lijdt toch allen maar af.

De belboost is een onderdeel van Marktdruk zetten naar de markt, contacten intensiveren, meer klanten benaderen en nieuwe klanten benaderen doe je via deze weg. Marktdruk is nodig om in de markt op te vallen en steeds weer bij de klanten in het vizier te komen, een gemiddelde afspraak bij een klant valt pas na het 5e tot 12e contact. De “National Sales Executive Association”  heeft onderzoek gedaan waaruit dit blijkt.

 

 

De belboost is de manier om in contact te komen met nieuwe klanten of om slapende klanten weer wakker te krijgen. Het verhogen van marktdruk is altijd een weg naar verhoging van de omzet, de belboost is het middel.

 

Omzet scoren vanuit een belboost komt pas in de volgende fase namelijk in het werkelijke verkoopgesprek, de afspraak hebben we gemaakt in de belboost en nu moeten we de gedane belofte in de pitch waar gaan maken. De juiste structuur in het verkoopgesprek is de volgende fase.

Denk wel in dit hele traject aan de juiste voorbereiding, pitch, echte onderscheidende factoren en de kennis om bezwaren te overwinnen.

 

Als conclusie kunnen we stellen dat een belboost nuttig en noodzakelijk is!

Neem gerust contact op voor een White paper of kennismakingsafspraak.

Robert Hoenderdos, Senior Partner Redfoxblue.

 

Captcha